Joy To The World

image74
6:15. Frukost. Transport. Studering.

Som den heliga Birgitta jag innerst inne är bestämde jag mig för att tillsammans med en kollega besöka det kungliga spädbarn jag sedan någon vecka tillbaka, visat min omsorg till genom att smycka dess gravsten.
Tydligen var dock detta inte uppskattat och jag har bestämt mig för att dra mig tillbaka. Klippa navelsträngen och gå vidare i livet.

Kyrkan stod i en stilla atmosfär. Det enda ljud som hördes var våra hasande steg på det kalla stengolvet samt ett och annat ord som lågmält utbyttes inom de vita stenväggarna.
Min kollega gick med entusiastiska, lätta steg mot en av pelarna som stod nära intill den stora enréporten. Jag följde nyfiket efter och läste på den stora bok som låg lutad mot en karm. En gästbok. Kyrkans gästbok. Tänk. Gästbok.
Kollegan lyfte upp bläckpennan med ett flin och läste samtidigt som hon skrev; "Johnny Depp was here. Peace out. Greetings from Hollywood." Och frågade samtidigt som hon skrattade högt; "Hur gör man ett pentagram? " Jag tittade på henne trött och suckade. Istället drattade hon hårdhänt till en davidsstjärna och mumlade något oförstående.

För att göra något jag aldrig tidigare gjort satte jag mig i en av bänkarna i den tomma kyrkan. Samtidigt kunde jag hör hur kollegarn tittade upp på en av tavlorna som bland annat föreställde en blek Jesus med snea, halv stängda blodsprängda ögon, ett fosters ansiktsform och vidöppen mun, samtidigt som hon sa; Ser inte den där Jesus väldigt ful ut? Hahaha" Mitt svar blev en minimal spasm i ögat.
Därefter satte hon sig ner, drog några repliker från exorcisten och svor trosbekännelsen.

Långsamt gick jag vidare mot altaret samtidigt som jag tankefullt läste på de inpräntade gravstenarna på stengolvet.
Då jag kommit en bit till hittades ännu en bok lutad på ett ställ. Jag och kollegarn ställde oss på varsin sida om boken och läste sida efter sida av folks böner om. "Skriv din bön här", "Write your prayer here" and so I did.
"Joy to the world the lord has come. Amen." Jag kände en hur en brand tändes i mitt hjärta och så börjar hela historien om hur jag fick en stroke.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0